torsdag 4 december 2008

29 timmars resande ar over

Antligen framme i Siem Reab i Kambodja...tog oss hit efter 29 timmars resande med bla buss och minivan. Ar ratt mor i kroppen och i huvudet eftersom det inte blev av mycket av sova under nattens fard till Bangkok.

Bussen anlande dit vid 7-tiden. Darifran skulle vi ta oss till tagstationen som lag 20 min bort...men moped! Jag och Melissa hoppade upp bakom varsin karl som bokstavligt talat korde oss dit via sicksack mellan motande bussar, bilar, mot enkelriktade gator...ja vilken jakla fard! Jag hade dessutom pa mig min backpack pa 18 kg sa nagon vidare balans hade jag inte dar bakom...och anda gasade han pa i 50 knyck mellan bilkoerna och korande bilar. Sa nagon gang da han skulle kora om en buss "oh noo""...men han bara "jaast rileex". Det var ju latt sagt nar mopeden hade 2 cm till godo pa varje sida om styret!
Tankte fran borjan...nu du mamma ar det bara du graverar min gravsten, for till taget kommer jag aldrig att ta mig! Sen satt jag av och till och blundade medan jag hela tiden tankte "mjukost mjukost, mjukost", bara for att tanka pa Nat annat! Passerade nagra gangen skyltar om narliggande sjukhus..da kom jag att tanka pa det pappa sa, att om vi blir sjuka under resan ska vi aka till Bangkok for dar har de bra sjukvard...sa da blev jag ocksa lugn, da hade jag iaf nara till sjukhuset om det skulle handa nat, haha.
Efter 25 minuters slalom med och mot trafiken, betalade jag gladeligen 37,50 kr for att fa kliva av :) Nu i efterhand sa var det faktiskt himla kul, riktigt spannande! Men tank er sjalva i stora bangkok, dar ar det inte lite trafik..och speciellt inte pa morgon i rusningstrafik. Kul var det!
Har vid de har laget akt de flesta fordon, ar nog bara longtailboat och bananaboat som vi missat, sen ar bade taxi, svarttaxi och massa annat avprickat pa listan.

Imorgon och aven de tva kommande dagar efter det har vi bokat in oss pa tempelturer med privat tuktuk...finns en massa gamla tempel har en timme utanfor sjalva Siam Reab, bla varldens storsta religiosa tempel, sa det ska vi aka ivag och kolla pa imorgon. Vissa utav templena/sevardheterna ska man tydligen se i soluppgang medan vissa skall ses i solnedgang, sa det star pa schemat nu medan vi ar har.

Av det jag har sett hittills sa ar detta ett helt otroligt fint och mysigt land. Det av turister har, ja...MEN inte som i thailand dar det ar anpassat sa att de till och med har svenska skyltar overallt. Har faktiskt traffat manga svenskar dar borta i Phuket medan vi var dar, och roligt nog sager de flesta att Aldrig mer Thailand...det ar lika bra att aka till Gran Canaria pa charter...det ar samma sak nu for tiden. Exotiska thailand har forvandlats till ett enda stort kaos. Ska lagga ut bilder sen fran Patong, dar vi bodde for 8 ar sedan. Riktigt trakigt att se att nagot sa fint blivit till nat sa fruktansvart! Enda anledningen att aka tillbaka dit skulle vara for att dyka, och da skulle man i sa fall bo ute pa nagon mindre o eller liknande.

Kambodja ar helt underbart! Det forsta vi mottes av efter gransen fran thailand var, sjul, kossor, hons och lokala sma "affarer"....sa till Melissa att NU kanner jag mig som hemma igen! :) Det ar sant som ar mysigt. Sa efter granskontrollen vantade 4 timmars bussfard pa en jordvag under uppbyggnad, charmigt varre faktiskt! :D Folk jobbade, gravde och fiskade i dikena, medan nagra lag under en bro och slappade i hangmattan. Ingen stress dar inte.

Nu vantar sangen, har sovit si sadar 3 timmar under vara 29 timmars resande..sa nu vantar en god nattsomn med enbart flakt pa rummet, ingen rackarns ac som man blir forkyld av.

Sov gott sverige!

Inga kommentarer: