söndag 21 december 2008

Lange sen sist!

Efter mycket tjat fran alla hall och kanter om att uppdatera bloggen sa har jag val inget val...hall till godo gott folk, for detta lar bli det sista under denna resa.

Nu borjar resan narma sig sitt slut, med blandade kanslor...mest av allt langtar jag hem till (forutom sigge!!) att antligen fa borja jobba igen! Ska bli sa galet kul att fa komma tillbaka och traffa alla igen! Kommer ju behova mig en ny inskolning for det kanns som man glomt bort allt, men det loser sig sakert, nagonstans dar i bak (i mitt tomma)huvudet ligger val allt man en gang kunnat. Galler bara att ta fram det.

Ja, vad har hant sedan sist jag skrev...hm.. Sist jag skrev tror jag att vi befann oss i Sihanoukeville i Kambodja. Nu har vi iaf tagit oss till Vietnam och rest har i...ar val en dryg vecka tror jag..
Nar vi entrade landet begav vi oss till staden Ho Chi Minh (aven kallas Saigon), det var en stor stad med Sjukt mycket trafik...motorbikes OVERALLT! Helt galet...tror 90% av alla korten vi tog dar var just pa all trafik. Dom korde overallt..i med och motriktning, pa trottoarkanter..ja overallt..man gick aldrig saker! Sen fanns det inte overgangstallen, utan det man gjorde var att sakta,sakta ga over vagen, sa trafiken bokstavligen kunde kora slalom runt dig..tills man tillslut tagit sig over vagen...galet!
Dar i Ho Chi Minh iaf besokte vi "Co Chi tummels" som ar en massa tunnlar sedan krigstiden, da Vietnam krigade mot USA. Tunnlarna lag allt fran 4-5 meter ner under maken (niva 1) till djupare (niva 2 och 3). Dar i de sma, sma trange tunnlarna (som vi feta turister ocksa fick krypa i) krop de runt i ikladd krigsutrustning. 20 mil totalt var gangerna och det tog 20 ar att grava dessa forhand. Riktigt kul var det att se, fick aven se en massa fallor som man fangade/hindrade fienderna med,grymt med effektivt.

Sen laste vi i lonelyplanet att man har inte varit i vietnam om man inte besokt "the puppet show", vilket var en 50 minuters show med en massa dockor och drakar som de korde runt i en bassang typ, undertiden de spelade livemusik och pratade pa vietnamesiska. Var faktiskt kul att ha sett, men inget jag skulle se igen.

Efter vi varit i Ho Chi Minh, dar vi kopte en "open bus ticket" for 37 $, viket betyder att vi far aka anda upp till Hanio med 5 el 6 stop pa vagen..dar vi sen far stanna hur manga dagar vi vill, nar vi vill aka vidare sa tar vi bara nasta buss till nasta stalle. Iaf sa akte vi sen vidare till Mui Ne, ett litet stalle efter kusten med en fin strand. Dar akte vi ut en halvdagstur med jeep till en flod dar vi sen fick strosa barfota langst och kolla pa otroligt fin natur...langst hela floden strackte sig hoga, roda, gula och vita sanddynor..otroligt vackert! Sen akte vi aven vidare till White sanddune, kritvita, stora sanddynor...mitt ute i ingenstans..som en stor oken. Dar akte vi plastmadrass nerfor de gigantiska sanddynorna...ingen hojdarfart ma jag saga,tror man blitt for tung om baken, for det kandes som att jag plogade halva oknen framfor mig da jag hasade mig nerat. Men det var anda kul, 20 kr for att hyra en san dar plastsak.

Efter Mui Ne tog vi bussen till Nha Trang, en storre stad..men inte som Ho Chi Minh..pavagen dit i bussen, traffade vi en thailandska som nu bodde i Ostersund sedan 24 ar tillbaka. Hon var nu och reste pa egen hand och hamnade oss bakom halarna. Den stackarn hade betalat 20$ per rum och natt for att hon var sjalv sa hon fick dyka in med oss och dela budgetrum for 5$ per natt/skalle. Kan saga att det var en frasch 49-bastig thailandska..riktigt rolig var hon, lite svar att forsta da hon pratade, sa det blev lite svengelska ibland. Efter att ha rest bara 2 pers nu sa lange sa vart man lite less pa att vanta in och anpassa sig efter en till..som fullkommligt ibland hade noll (!!) koll pa sig sjalv...hon glomdealltid nat da vi hade stannat och atit eller kopt frukt..var det inte vattenflaskan sa var det doggybagen med seafood (som hon promt skulle ge till nagon fattig efter vagen). Ne hon var kul, men blev lite val mkt ibland.

Efter vi varit i Nha Trang, dar vi egentligen inte gjorde sa mkt mer an att bara strosa runt, spela biljard (dar jag fick tokstryk av Melissa...t.o.m biljardverdinnan dog av skratt (som hondessutom forsokte dolja) da jag Hela tiden missade bollen med kappen! Fattar inte hur ogat kan se sa fel...jamt!? Ofattbart..)
Iaf sa hoppade vi pa nattbussen (11 timmar somalltidminst blir 13..) mot Hoi An...i hopp om en smidig resa dit, med liggsaten dessutom.
Men som sagt vi och fordon....Tror ni inte bussjavuln (!!!) blir standes IGEN efter vagen...mitt i natten,mitt pa vagen i morkret...precis som forra gangen...med en chaffis som knappt kan saga vad han heter pa engelska...detta kunde val anda inte vara sant??!

Halva byns ungar (inkl jag) stod pa sidan av vagen och tokskrattade...man kunde inte gora annat! Kallt som tusan stod man dar i linne kl 01.30 pa natten, ute mitt i ingenstans och tittade pa en buss som byns ungar inkl alla karlar pa bussen stod och forsokte knuffa pa, medan chaffisen satt dar fram och forsokte starta upp skrallet samtidigt som han drog nagra svordomsramsor pa vietnamesiska..kunde knappast vara na annat han vralade!?
Mitt pa vagen i en svang stod iaf bussen, sa innan vi passagerare av alla de mojliga nationaliteter forsokt forklara att "we have to mooove the bus" samtidigt som vi pekade till sidan...ville flytta bussen till sidan pga att massa tung trafik i form av bussar och langtradare korde forbi hela tiden..man vagade inte sitta inne i bussen eftersom det bara skulle vara en tidsfraga innan nagon skulle smalla in i den! Iaf sa kom det en annan buss och hjalpte oss, sa efter totalt 2 timmar kom vi oss ivag med bussen.

Nu ar vi iaf i Hoi An har i mitten av Vietnam. Och ni dar hemma ska ju inte tro att det ar varm och skon sammarvarme har..tror jag hade tissefras konstant de tva forta dagarna innan jag antligen da hittade mig en taylor som kunde sy upp en langarmad hoodtroja! Tacka gud for det! Satt forsta kvallen pa en restaurang och huttrade mig till varme samtidigt som jag drack en kopp varm choklad..en liten tanig vietnamesiska erbjod sig att lana mig hennes jacka, vilket jag tackade ja till, saklart...var riktigt skont, trots att jag kande mig som en jatte i alldeles forsma klader (vilket jag var!). Sa det ar inte alls tropisk sommarvarme har..nar vi komvar det 23 grader och molnigt! Idg har vi daremot haft klarbla himmel och sol, sa da blev det att hyra oss varsin vespa (viket vi gjorde aven igar och akte pa utflykt) och aka ner till stranden. Riktigtkul var det iaf att kora i denna trafik...igar fick vi sicksacka mellan kossor, getter, skolbarn och hons.

Imorgon blir det att aka liggbuss till Hanoi, huvudstaden har i Vietnam! Hall tummarna for att bussen inte havererar en tredje gang.

Nu stanger internetstallet har, sa nu vantar sangen dar hemma pa hotellet.
Kan avsluta med att saga att vi utan att overdriva har sett fler rattor an kackerlackor under denna resa...har springer rattorna framfor fotterna pa en..varesig det ar inne pa restaurang eller ute pa trottoaren.

Hej hopp!
God jul pa er alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEhe, risken är ju att kakan har blivit möglig innan dess. Men kag kan baka en ny! Hör av dej när du har kommit hem o landat så kan vi ta en fika igen.
Hur firas julen förresten? :)

God jul!

kram/Evelina

Anonym sa...

Hej Anna! Roligt att lasa att ni har det bra! Later som ni har varit med om mycket aventyr. Sjalv ar jag i Pokhara med tjejerna och killarna. Imorgon ar det jul!

God Jul pa er Anna och Melissa!

Stor kram fran mig till er!

Emma