lördag 22 november 2008

Kuala Lumpur, Malaysia

Halla dar hemma!
Ja, vi lever for ni som undrar.

Kom fram igarnatt efter 2,5 i ett bokstavligt talat lyxplan. Flygresan gick bra och vi landade strax efter 01.

Resan borjade med att jag pa Bali skulle vaxla pengar till malaysisk valuta...killen i Forexbaset ville bara ge mig 270 MYR (ca 550 kr) for 1 miljon indo-valuta (800 kr)...tankte att fan heller..sa det slutade med att jag prutade till mig en hundralapp till..tyckte jag gjorde det bra som lyckades pruta pa Forex. Vaxlade bort nastan all indo-valuta sa sen nar vi kom fram till the airportfee (flygplatsavgift-stallet som brukar kosta 50 kr) inser vi ju att vi vaxlat bort sa vi inte skulle ha rad med detta, som nu kostade 120 sek (har aldrig kostat SA mycket!) sa forst forsokte vi pruta men det gick inge bra sa vi fick istallet betala med malaysisk valuta. Dumma svenskar, maste han tankt om oss :)


Val framme i KL tog en taxi till en hosteladress vi hittat pa internet, tog ca 1 timme. Bilen stannade pa ett skabbigt kvarter som lag pa typ en bakgata..jag klev ur bilen och forsta synen jag ser ar en kackelacka som kilar mitt framfor fotterna pa mig...tittade pa Melissa och sa "vart tusan(!!!) har vi hamnat..ar detta verkligen ratt?" Gick upp tva vaningar, genom en skabbig trappuppgang som luktade gammal urin (kandes som ett garage). Dar lag stallet dar vi skulle bo. Blev infosta i ett sexbaddsrum men blev lovade ett dubbelt till nasta natt. Vi somnade inkringlade vara handbagage.


Kl 10.30 knackar det pa dorren, in kliver en riktig Pangbrud, med silikonrattar och valsminkad...tankte: wow, vilken pingla! Nar hon borjade prata inser vi att det ar en transa...aterigen tittade vi pa varandra "vart tusan (!!) har vi hamnat?..pa en bordell? Trostade oss med att det ar skabbigt, MEN billigt! :) 30 kr/natt, kan ju inte fa det billigare. Ar anda helt okej, forutom att toaletterna lacker urin..men man ar ju inte krasen langre..kackelackor och kryp som man forr dog av bara av att tanka pa dem ror mig inte i ryggen langre, sa lange jag vet att de inte ar giftiga.

Ar mycket backpackers som bor dar och i allmannhet har i staden, sa det ar kul att traffa lite andra och fa lite tips.


Igar var vi iaf och kollade runt lite har i staden. Har hort att man ska undvika sodra thailand ch gransen dar mellan malaysia...men vi har hittat oss billiga bussbiljetter i en aircontidionbuss, 7 timmar for 120 sek, sa i overmorgon gor vi en chansning och aker over dit. Enligt hon som salde biljetterna ar det lugnt att aka over gransen, sa vi tankte gora det. Kommer nog ga alldeles finfint!


Idag hade vi tankt att stiga upp 05.30 for att ta oss till the Twin Towers for att fa oss en biljett till att aka upp och kolla utsiktigt, men vi sov lite val lange sa vi tar det imorgon istallet. Tvillingtornen ar 452 meter hoga och ar de hogsta i varlden. Det ar valdigt populart att aka upp dit sa ska man fa sig en biljett (som ar gratis) sa maste man vara dar vid 07 pa morgonen for att sen aka upp under eftermiddagen/kvallen. Sa imorgonbitti skall vi dit och fixa biljett och sen ala upp pa kvallen for att se ut over ett upplyst Kuala Lumpur.


Finns en massa sevardheter har, sa darfor blir vi kvar till mandag. Tankten var att kanske aka ivag imorgonbitti men vi kande att nar vi lika val ar har ar det lika bra att passa pa att se det man vill.


Hade fatt tips fran en pa surfcamp om att vi maste ga pa bio har i KL for de ska tydligen vara enorma biografer. Sa jag och Melissa inhandlade varsin biljett (25 kr/st) igarkvall till James Bond "nya" film...min forsta J. Bondfilm (ja vet krille..jag skams:) Den var riktigt bra, nu har man ju ocksa vant sig vid att inte ha nagon svensk text..trots att man fattar vad de sager sa glider anda ogonen over den arabiska texten langst ner i bild.


Nu ska vi kila vidare och se lite saker har i storstaden. Men nu vet vi iaf att vi lever (pa en bordell?) :)


hej hopp!
Ps. Bilden visar the Twin Towers (452 meter hoga) som vi ska aka upp i imorgonkvall. (kommer skita pa mig av hojdradsla med tanke pa att jag inte ens vagar aka pariserhjulet pa grona lund..)

Inga kommentarer: