torsdag 14 februari 2008

Allahjärtans-kanelbullebak


14 februari, den överskattade dagen...den dag då man bara går och väntar på att få blommor och en present. I år bestämde sig jag och bananjan att skippa det där med presenter och istället ta en heldag tillsammans. Malin är hemma i piteå över helgen så vi har hela lägenheten för oss själv, vilken lyx!
Dagen började med att klockan ringde vid 9, var totalt död..tog mig upp på benen en stund senare, kastade i mig två mackor i farten samtidigt som jag packade duschgrejor och bytte om för att cykla iväg till iksu. Väl där med 2 minuter till godo för biljettuthämtning inser jag...fan..skorna! Skulle inte hinna hem och hämta dem så det vart att hoppa på cykeln istället och cykla till Hanna för vidare promenad till stan. Hade planerat att jag skulle dyka upp till henne vid halv 1, så när jag ringde på dörren så där strax före 11 kom en yrvaken blondin och öppnade dörren, ops.. :P
När hon fått på sig något annat än morgonrock så tog vi os en promenad i det stormiga vädret ner till stan för att köpa en väska/korg att stoppa sigge i när man ska åka buss med honom till piteå. Sen vart det en vända på systemet och sega råttan, och därefter en prommis hem igen.







Väl hemma väntade allahjärtans-kanelbullebak och fläskfilé alá anna o jan special, det gamla vanliga receptet som man aldrig blir less. Hade ju stora planer om att premiärgrilla ikväll till middag men det var ju bara att glömma med tanke på blåsten ute. Så det får bli en annan dag istället. Mätt är vi då ialla fall, sitter här och rapar bulldeg medan jan är en sväng till lars för att lämna igen kaveln vi lånade. Fick jaga runt halva nydala för att få låna en kavel, kom på när vi stod och skulle baka att vi inte hade någon..bra planering. Precis som till pepparkaksbaket då jag och tobbe skulle baka..då kom jocke på den utmärkta idén att kavla ut degen med en glöggflaska..hade dessa funnits kvar hade vi ju kunnat göra det. Det är allt bra att ha kusiner ibland :P

Istället för alla andra som har bullar i ungnen, ser jag hellre gärna att de ligger på plåten. Men likt dom så visar jag även upp dem på bild :P

Imorgon åker mina grabbar hem till piteå. Jan ska hem för att spela fotbollscup och då tar han sigge med sig eftersom jag jobar natthelg, minus lörd.natt då lisa har sin fest. Så imorgon blir man hundlös en dryg vecka, kommer kännas tomt, men ändå ganska skönt, slipper man ha dåligt samvete för han då jag ska sova på dagarna.


Nu väntar lite efterrätt, chips, dipp och snarrameller..undra hur man kommer se ut efter denna svullarhelg?


Mysdax! men trots det blir inte annat än kanelbullar gjorda här ;P
/Anna

Inga kommentarer: