måndag 28 april 2008

Sumering av helgen

Då var det ett tag sen man uppdaterade här..har jobbat natthelg och har därför sovit bort hela dagarna och inte orkat uppdatera här. Men här kommer iaf en liten sumering av vad som hänt förutom att sovit..


I fredags ställde lillebror Karlsson till med grillfest borta på Berghem så då tog jag med mig Jan, några kycklingfillar och en sallad och begav mig dit. Väldigt trevligt, lite kallt i luften dock så vi satt inne i ett litet lusthus där på hans gård och åt. Vi var en massa folk från alla håll och kanter, mycket vårdfolk i form av systerstudenter och läkarstudenter, trevligt värre! Kvällens höjdpunkt var 2/3 sjuksyster Eriks Kötthatt! haha. Han hade köpt en flintastek som han slängt på grillen och av dess förvåning såg det precis ut som en sån där liten hatt som judarna (? eller muslimerna?) har på sig..tänka sig att komma med en stor grisköttbit mitt på skallen till en muslimgudstjänst!! Undra vilken reaktion man skulle få? Antingen skulle man väl bli utkastad eller så uppäten..hemska tanke! Den var iaf kul!

Efter grilleriet så var det bara att ta sitt pick och pack och dra till jobbet för att jobba natt. Var en hemsk natt, jag var riktigt trött! Hade inte sovit något under dagen och vaknade kl 9 på morgon. Hemskheter! Men det gick bra iaf. Hade gott sällskap av Kajsa och Ingela ;D
I lördags...ja vad händer då riktigt..hm! Gjorde nog inte så mycket före jag började jobba..Jo jag och banan tog med oss Sigge på en skön långprommis i solen 2,5 timmar. Riktigt skönt att få komma ut och se lite ljus och andas lite frisk luft och inte bara MRSA-luften på jobbet. Alltid skönt att kunna ta ett djupt andetag utan att känna dofter som UVI eller mök..


Höjdpunkte den dagen var på jobbet. Kajsa hade en mummelgubbe (tror han haft en stroke?) på en av sina salar som redan fredagkväll låg på larmet. Han ville promt att alla vi tre som jobbade natt skulle komma in till han så han fick sjunga en sång..."har inte riktigt tid nu, sa Kajsa" så då lovade hon att på lördagkväll skulle han få sjunga för oss. Åh herre Gud!, det hade han inte glömt bort..nej nej, vi fick höra 3 sånger.."inatt inatt" "inatt jag drömde något som.." och "inatt e ja din" (tror temat var natt!) :-D Ja det var en upplevelse, inte varje dag man får estetisk underhållning på jobbet.


Förövrigt hade vi en ört natt den natten, droppade in jourfall på jourfall på jourfall..så vi satt väl inte på häcken första gången förrän vid 01.30. Sen så rullade det på efter det också, ända fram till kontrollerna på morgon. Trött var man då man äntligen kom hem!


Vaknade väl vid 15.30 igår (sönd), hungrig uta bara den..hittade inget ätbart i varken kyl eller frys så jag och banan tog bussen in till stan och käkade kinamat på Eurasia. Gott och mysigt! Sen åkte vi hem igen och tog det lugnt innan jag skulle ut och jobba min sista natt. Har varit en lugn natt inatt, hade endast en ny patient, resten kände jag sen tidigare. Min filosofi är att på natten ska man ligga i sin säng och sova och inte hålla på att tomta runt och pinka i sängen, inte heller störa sänggrannarna med att stöna och mumla i sömnen...herre gud! Snurriga tanter och pinkfarbröder kan verkligen få en att ta en extra djup suck då man jobbar natt. Tålamodet är inte riktigt som då man är pigg och allert och jobbar dag. Det är skönt att jobba natt men inget jag bara skulle kunna göra.


Har just varit ute med Sigge och kastat boll på Mariehemsängarna så nu ligger han här på köksbordet brevid datorn och är helt utslagen.


Snart kommer Jan hem från skolan så då blir det middagslagning. Blir varma mackor och nyponsoppa idag, kände inte för att stå och laga något avancerat idag. Känner mig helt slut i kroppen efter nätterna. Skönt att få vara ledig nu till på fredag!! Får man se vad som händer valborg, har talats om grillning med Hanna och Jonas, och ev Anna och Fredrik. Så det återstår att se. Blir lugnt iaf.

Hoj hoj!

Inga kommentarer: