lördag 25 oktober 2008

Full aktivitet

Ja da var man placerad framfor en burk igen, kanns skont att komma sig ut pa natet och lasa vad som hander i omvarlden..eller snarare mail och lite bloggar. Ingen som kan ta sitt ansvar och maila over lite kort om vad som hander i varlden, lite seriosa nyheter!? Skulle vara valdigt trevligt faktiskt. Horde iaf att det var nagon galning som erkant ha dodat den dar piteatjejen som forsvann uppi lappland, huvva!


An sa lange lever vi da och har halsan. Jag, Anna och Melissa har varit med om ett minst sagt aktivt dygn.

Igar morse ringde vackaren 03.35! Da var det dags att forflytta flasket till Dumaguete 1,5 mil bort...dar var ju planen att vi skulle ta fargan over 45 min till den mindre on...som stavas nat i stil med Sequijora (uttalas Sigihora). Iaf hade vi fatt rad om att bege oss dit eftersom de hade bla nagon fin grotta och nagot vattenfall. Emmy stannade kvar har pa hemmaplan for att ta sig negot extradyk sa vi andra tre bagav oss darfor pa egen hand. Tanken med att stiga upp fore fan (ursakta spraket, men det var verkligen sa!) var att hinna mef forsta farjan over som gick kl 06.00. Nar vi val kom fram sa visade det sig att 6-farjan endast gick nagon annan dag under veckan och att da nasta farja skulle ga kl 10.30...lyckat tyckte vi sadar kl 05.50...och knallade till McDonalds for att fa oss na frukost. Stod som klistrade bakom dorren da de oppnade kl 6..det forsta vi hor da vi kommer in ar ABBA i hogtalarna, kande mig nastan som hemma :)

Kakade en frukost bestaende av 2 pancakes, en kopp kaffe och en hash brownies, 7 kr gick kalaset pa! Anna daremot bestallde en meny bestande av ris, agg och en kottbit! Mastig frukost vill jag lova.


Sen hade vi ju ytterligare nagra timmar att sla ihjal innan farjan over skulle ga, sa vi gick och satte oss pa ett litet mysigt fik, bestallde in lite juice och spelade kort i 2 timmar. Vips var klockan lagom att ga till farjan. En harlig battur, lite gungit och mysigt. Och som vanligt sa stirrade alla pa oss...vet inte riktigt vad det ar men folk har i Filippinerna...verkar som det aldrig brukar vara na turister har eftersom de glor sa ogonen haller pa ett hoppa ur skallen! Fick mig en rolig kommentar av en vakt (som i vanligtvis ska se valdigt strang och strikt ut)..det var pavag till farjan..han tog min biljett, tittade pa den, tittade upp och log mot mig...svettig och javlig som jag var, men en gammal morgonfrilla uppkastad i en tjorvig, nott knut pa huvudet..sager killen med ett leende pa lapparna "ohh your so beautiful!" Hade bara tankt att fraga "Ja men vart da?!" Man ma vara brunbrand, men ta mig tusan inte na mer...svettig och kladdig dygnet runt, kringgandes i samma gamla trasor som snart skulle kunna vandra ivag av sig sjalv..(som tur var har vi lamnat in for tvatt idag:) Sant ar backpackerlivet, fet har jag borjat bli ocksa! Imorgon borjar mitt nya liv (som jag alltid sager ska borja mandagar, men som skiter sig onsdagkvall..)


Iaf tog vi oss till den dar on (som jag inte kan stava till). Dar mottes vi aterigen av massa (javla!) taxichaffisar som ville att vi skulle aka med dom, bla bla. Vi sa fran borjan, vanligt men bestamt "nej tack, vi ska ata for vi har med oss kak", men de kraken (ursakta igen) VAGRADE lata oss vara ifred! De hangde efter oss 1 timme minst..da vi var inne pa turistinfo sa hangde de bakom fonstrena och ropade och holl pa, helt sjukt! Till och med Melissa vart forbannade pa dom, de ni, haha!

Vi fick iaf massa tips ch rad om saker vi inte fick missa. Hon pa infon tyckte absolut att vi skulle tsnna over natten for att hinna se allt sa hon ringde dykstsllet Emmy dok pa och meddelade att vi skulle bli kvar pa on over natten.


Satte oss i en jeep-flaksbuss tillsammans med en frivillig guide som foljde med och skulle visa oss runt on. Hant inte aka lange innan bussen blev stannandes mitt i en jatteuppforsbacke upp mot bergen...Bingo, tankte vi! Dar blev vi staendes i sakert en timme i gassandes hetta...paminde om familjesemestern vi hade pa gotland en gang i tiden da vi blev staendes mitt ute i ingenstans med minibussen...satt och smafnissade for mig sjalv dar i bakvagnen da jag tankte tillbaka pa det..da jag kom in i minibussen igen alldeles prickig pa kladerna for att jag hade pinkar i motvind, underbart va?


Forsta stopp pa turen efter att ha fatt oss en ny jeep, var en stor grotta..wow, tankte jag! Fick varsin hjalm pa huvudet och folje av 2 ortsbor som guider (med varsin ficklampa). Vi hoppade ur jeepen och knatade ut i halvdjungeln, jag i bara flipflopdojor..kom efter en bits promenad fram till ett litet hal i marken dar vi tydligen skulle ner i ett backmorker..jaja tankte jag och halvgled ned pa tofflorna med ryggsacken hangades som en fettobuk! Dar inne var det blott, jattegeggigt och valdigt trangt...efter en bit kom vi fram till ett stalle dar vi skulle ga igenom vatten, upptill knana och med (jag lovar!) varldens ackligaste botten..varenda steg jag tog sa fastnade skon och jag tappade den...sen var det en massa fiskar i vattnet ocksa..."NU vander jag!!" sa jag och guiden fick folja med mig ut, fy fan. Hade man vagt 5 kg mer hade jag inte tagit mig ner i den dar tranga grottan! Melissa och Anna fortsatte in och tog sig efter 2 timmar helskinnade ut dar ifran.


Naste stopp var ett otroligt vackert vattenfall! Dar badade vi alla tre i ett klarblatt vatten. Ska forsoka fa in lite bilder fran detta, otroligt vackert.


Sen akte vi vidare till en gammal kyrka och en annan gammal byggnad dar praster bodde i...dessa var fran at 1884, sa de var bara gamla ruckel, kul att se..fick man in lite sant ocksa pa har-sett-listan :)


Sen blev det att aka av till na andra saker som jag inte ids skriva om. Hamnade iaf pa en beachresort nu inatt som var, alldeles intill piren sa vi skulle ha nara att ta oss hem nu pa morgon nar vi skulle aka med 6-farjan hem till Emmy.

Nar vi kommer hem och oppnar dorren, sager Emmy glatt "Men hej, vart har ni varit?" da visade det sig att hon aldrig fatt vart meddelande sa hon hade ju inte sovit nagot pga oro. Sant som hander.


I vantan pa farjan

Melissa utanfor (den forskrackliga) grottan :)


Anna vid vattenfallen

Inga kommentarer: