torsdag 9 oktober 2008

Malapascua island anropar sverige

Tjenare dar hemma! Nu kommer antligen ett livstecken fran oss. Jag kan latt saga er att vi befinner oss mitt i paradiset, mitt ute i ingenstans pa en liten o. Vagen hit var mindre rolig ma jag saga. Efter att ha varit i Hong kong och knappt atit nagot pa flera dagar pga usel mat plus daligt me somn efter tidsomstallningen sa var vi ganska slut allihopa vid resan hit till Filippinerna. Planet som jag trodde skulle vara ett riktigt skruttplan var faktiskt helt okej, resan gick bra.

Val framme i Cebu pa flygplatsen kl 03.15 sa stod det HUR manga taxichaufforer som helst och vantade och drog och slet i oss att vi skulle folja med i deras bil. Jag som da var sjukt trott och hungrig (och da ar mitt humor inte pa topp) var helt overtygad om att dom bara var ute efetr att lura oss. Tankte att ni drar de ivag med oss nagonstans och ska rana och doda oss..

Hoppade iaf in i en liten taxi, 5 brudar och all varan enorma packning. Taxin tog oss till en busstation en bit bort dar vi sen skulle aka buss i 4 fruktansvarda timmar i en proppad buss utan ac...charmigt tyckte mina medresenarer, men det tyckte inte jag. Busschaufforen tutade var femtemeter nar han i ful fart blaste forbi folk och djur som gick brevid langs vagen, detta for att inte kora pa dem. Pa den resan insag man verkligen hur bra man har dethema i sverige. Dar bodde (och aven har pa on) folk alltsa i sma fallfardiga sjul. Langs vagen lag det utslagna stackars magra djur och flasade i varmen, stackars stackare. Iaf efter vi till slut efter en guppig, skumpig, illamaende och het busstur tg oss fram till Maya sa tog vi os ut till on med hjalp av en mindre bat som nagra killar korde oss ut med. Dar lamnade de av oss pa en av vita stranderna med klarblatt vatten. Darifran gick vi sjalva for att soka nagonstans att bo.

Sa nu bor vi iaf mitt pa stranden precis nere vid det bla vattnet. Det ar stekande hett pa dagarna, 35-40 grader, stralande sol. Vattentempen ar val runt 28 grader kanske.

Har hittat oss ett litet litet matstalle dar vi ater varje dag, de har supergod hemmalagad mat. Mycket och valja pa och hur billigt som helst. En maltid kostar fran 5-12 kronor. Var och shoppade en svang igar inne i byn (som bestod av 3 stand) Hittade mig en sarong, en sjal till huvudet och ett stort badlakan, alt for 65 kr oprutat. Kanns konstigt att hala pa att pruta da det ar sa blligt och folk ar sa fattiga har. Man ar som vandrande kassaskap kanns det som. 4 halvfattiga sjukskoterskor blev plotsligt miljonarer over en natt (och en fruktansvard busstur!=)

Igar var vi och hittade oss ett stalle som skall hjalpa oss att ta dykcertifikat, sa vi har just nu varit och hamtat bockerna sa vi kan borja plugga pa. Ar en tjock engelsk bok, tur vi har melissa med oss som ar en hejare pa engelska, annars vette katten hur det skulle ga =)

Nu ska jag forsoka avsluta har med att lagga ut lite bilder har ifran on. Blir iaf har till 27 Okt da vi beger oss vidare tll Djakarta i Indonesien, dar efter blir det att flyga till Bali for att sen ta oss till on Lomboc for att surfcampa i 2 veckor med start 1 november. Sa ser vara planer ut. Efter surfen blir det att resa till Singapore for att sen ta sig upp via Thailand, Laos, Kambodja och Vietnam for att sen avsluta i Hong Kong da min karaste karaste alskade Jan kommer ner till mig! Som jag saknar han jsut nu, gar inte att beskriva i ord, trodde inte man kunde sakna nan sa mycket. Tiden har gar fort, sa snart ses vi igen!

Ha det bra alla, hoppas min lilla rapport duger for ett tag. Stallet vi sitter pa nu ar enda stallet pa on som har internetuppkoppling, sa det blir kanske inte att bege sig hit varje dag. Bara for att ta sig till en bankomat sa maste vi akt 40 min bat tillbaka till fastlandet, sedan 1 timme med buss in till byn...vilket projekt!
Pa aterseende! Puss pa dig mamma, du behover inte vara orolig, vi har det bra som du ser =)
Jag borstar tanderna pa altanen till varan bungalow.
Ser ut som jag ar inklippt i bilden, va? Men sa ar det inte.


Powernap i hangmattan varan


Jag och Anna pa stranden


Middagsdags



Dagsboksskrivning inne hos oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

HEJ! Allt är rätt bra med mig. Tack så jättemycket för "insideinformationen". Lycka till med dykkursen och hade gott. Kram. Hälsa de andra.